Vaakuna-Rallista live-lähetykset YouTubessa

04.02.2020

SM Vaakuna-Ralli ja Moottoriurheilu.TV toteuttavat yhteistyönä live-lähetykset rallin lauantaipäivältä

Lähetys on katsottavissa YouTubessa Moottoriurheilu.TV:n kanavalla ja se käynnistyy noin klo 10 rallin päivän lähtöseremonioilla Mikkelin keskustassa. Siitä jatketaan päivän ensimmäiselle erikoiskokeelle, jonka jälkeen lähetys vuorottelee erikoiskokeilta tulevan ajokuvan ja huollosta saatavien kuljettajien kommenttien välillä. Näin koko päiväksi onkin tarjolla todellista herkkua niin paikan päällä kuin kotisohvilla rallia seuraaville katsojille, kun suorana päästään seuraamaan yhteensä neljä erikoiskoetta ja päivän lopuksi vielä voittajien palkitseminen Mikkelin keskustan maalijuhlissa.

Lähetyksen selostaa Toni Lönnroos yhdessä asiantuntijakommentaattori Samuli Vuorisalon kanssa. Useiden viime vuosien Rallin SM-sarjan live-lähetysten tapaan kuvauksesta vastaa JENT ja tuottaja toimii Timo Korkalainen.

Moottoriurheilu.tv:n YouTube-kanavalle pääsetä tästä linkistä.

Kuva: Ralli SM / Taneli Niinimäki

Rallilehti on ilmestynyt

04.02.2020

SM Vaakuna-Rallin virallinen rallilehti on ilmestynyt. Rallilehti sisältää kaiken mitä rallifanin tulee tietää kisasta: reitti- ja aikataulutiedot, erikoiskoe-esittelyt, ilmoittautuneiden listan sekä paljon mielenkiintoista taustatietoa.

Rallilehti kolahtaa jokaiseen Mikkelin markkina-alueen varhaisjakelualueen postilaatikkoon. Lisäksi sitä on saatavilla kilpailukeskuksesta kisan aikana.

Rallilehden digiversioon pääset tästä: https://bit.ly/37Xq9HA

VIP-TILAISUUDET LOPPUUNMYYTY

03.02.2020

Sekä perjantain että lauantain VIP-tilaisuudet on loppuunmyyty.

Viikonloppu – ja lauantaipasseja sekä yksittäisiä erikoiskoelippuja myydään ennakkoon Livetossa, ABC-asemilla sekä kilpailutoimistossa. Katso lisätiedot TÄSTÄ.

Jussi Tiippana tarinoi: Saksa on kenties p**ka maa, mutta myös vaativa erikoiskoe

30.01.2020

Eurooppaan viittaavasta nimestä huolimatta olemme edelleen Mikkelin läheisyydessä Etelä-Savon maakuntarajojen sisäpuolella. Erikoiskokeen nimi juontaa sen varrella olevasta Saksan kylästä, jota kohti johtaa luonnollisesti Saksantie. Tähän voimme lopettaa maantiedon, ja siirtyä historian kirjojen pariin.

Vaakuna-Rallissa olen ajanut Saksan ek:ta muutamaan kertaan, molemmissa tapauksissa reitti on saapunut pikkupolkuja pitkin Saksan kylälle, josta ysikymppiristeyksen jälkeen matkaa on jatkettu tämän vuoden erikoiskoetta vastakkaiseen ajosuuntaan. Ensimmäinen kokemus Saksasta on kuitenkin jo todella kaukaa, vuodelta 2001. Palaamme samaiseen F-cupin osakilpailuun, jota muistelin jo Tuomiojan erikoiskokeen kohdalla. Olin liikkeellä isäukon kanssa ja ajatuksena oli vain käydä katsomassa rallin alkupuolelta jokin paikka sattumanvaraisesti. Katselimme kartasta, että aivan Saksan alussa on tiukan oloinen peltokurvi. Päätimme tallata tähän paikkaan katsomaan. Kyseinen kurvi on noin 600 metriä ennen tämän vuoden erikoiskokeen maalia, tuolloin reitti ajettiin päinvastaiseen suuntaan.

Melko pian peltovasurin selvitti järjestävän seuran Corolla GT -kuljettaja, joka oli varmastikin myös yksi kisan suurimmista voittajasuosikeista. Kuvankaunis Corolla kiersi nätisti halkoessaan peltoja, mutta sitten ääni katkesi kerrasta. Kuin Buranaa syöneen lokin lento. Kului vartti, ja muutaman sadan metrin päässä pellonlaidassa ilmestyi näkyviin ajohaalarinen hahmo. Hetken päästä myös toinen. Kuljettaja ja kartturi tulivat päät painuksissa, parinkymmenen metrin välein toisistaan pitkin peltoa. Äkkiseltään pystyi päättelemään, että jonkinlainen keskustelu oli asian tiimoilta käyty. Koska kyseessä oli ihan tuttu mies, isäni kävi kysymässä, mitä ihmettä oikein tapahtui.

Sieltä se Corolla löytyy rakennuksen seinästä.

Samalla kartturi jatkoi kävelyään, kuten myös kuljettaja. Kisa loppui erikoiskokeelle yksi, 800 metriä sen lähdöstä. Tämä näky on edelleen vahvana verkkokalvoillani, vaikka tapauksesta on aikaa kohta 19 vuotta.

Toinen muisto Saksasta löytyy hivenen lähempää, nimittäin ihan vuodelta 2020. Olin ajamassa erikoiskoetta lävitse luvan perästä, sillä heikkona hetkenä lupauduin kirjoittamaan näitä blogeja sekä erikoiskoekuvauksia rallilehteen. Joita pystyy muuten tässä samalla lähes huomaamatta mainostamaan. Taitoin eräästä risteyksestä autollani kohti pienempää tietä, ja morjestin samalla halkohommissa ollutta tilanisäntää. Isäntä antoi perääni melko pitkän ja tuiman katseen, ikään kuin hiljaisesti tuumaten ”tiedätkö poika, kenen mailla oikein ajelet”.

Kävin koukkaamassa pienen tien kierroksen, ja unohdin jo tyystin äskeisen kohtaamisen. Yllätys oli melkoinen, kun erään nyppylän takana oli Valtra keskellä tietä etukuormaaja pystyssä. Isäntä seisoi traktorinsa edessä, ja tuima katse oli muuttunut murhaavaksi. Äsken mainittu hiljainen tuumaus muuttui täydeksi konkretiaksi, sillä nyt isäntä todellakin esitti kysymyksen:

– Mikä mies? Millä asialla?

Tilannehan leppyi nopeasti, kun minulla oli esittää lähestulkoon Vaakuna-Rallin sinetillä varustettu kirjallinen lupa. Tämä tyydytti isäntää, ja hän siirsi ystävällisesti Valtran edestä ja jatkoin matkaani.

Röhönaurua se ei voinut estää: kuusi vuotta uran päättymisen jälkeen jäin kiinni salaharjoittelusta!

 

Kuva: Stefa

 

Koululaisille vapaalippuja SM Vaakuna-Ralliin

29.01.2020

Mikkelin urheiluautoilijat ry lahjoittaa kaikille kaupungin ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille vapaalipun perjantaina 7.2.2020 järjestettävään SM Vaakuna-rallin rallitapahtumaan Kalevankankaalle.  Lahjoituksen arvo on 25.000 euroa ja se sisältää vapaalipun kaiken kaikkiaan yli tuhannelle lapselle.

Oppilaiden vapaalippu sisältää ilmaisen sisäänpääsyn perjantain Raviradan erikoiskokeelle, sisäänpääsyn SuperCorneriin sekä rallimakkaran. Markkinointivastaava Hannu Hulkkonen kertoo, että tapahtuma-alueelle on järjestetty Super EK:n lisäksi runsaasti oheisohjelmaa, kuten stuntshow sekä ilotulitus.

Lahjoitusta vastaanottamassa 29.1.2020 olivat kaupungin sivistysjohtaja Virpi Siekkinen ja kasvatus- ja opetusjohtaja Seija Manninen.

Teksti ja kuva: Mikkelin kaupunki

127 autoa mukana Vaakuna-Rallissa

27.01.2020

Ralli SM -sarjan toisen osakilpailun, Mikkelissä ajettavan SM Vaakuna-Rallin ilmoittautumisaika päättyi maanantai-iltana klo 21. Määräaikaan mennessä kilpailuun ilmoittautui 127 autokuntaa.

Mukana ovat kaikki Ralli SM -sarjan ensimmäisen osakilpailun kärkikuljettajat. Näiden lisäksi mielenkiinto kohdistuu varmasti myös kolminkertaiseen Vaakuna-Rallin voittajaan Juha Saloon, jonka vieressä istuu uusi kartturi Mikko Markkula. Myös SM3-luokan kakkospaikalla oleva viime vuoden suomenmestari Sami Pajari starttaa Vaakuna-Ralliin uusi kartturi Marko Salminen vierellään.

Mikkelissä ajetaan peräti kahden SM-sarjan pisteistä. Rallin Junioreiden SM-sarjan kauden avaukseen ilmoittautui 24 kilpailijaa.

Mielenkiintoisia nimiä löytyy myös arvosarjojen ulkopuolelta. Ehkä yllättävin näistä on rallicrossin MM-sarjasta tuttu latvialainen Reinis Nitiss.

Järjestävän seuran, Mikkelin Urheiluautoilijoiden, omia kuljettajia kisaan on ilmoittautunut viisi: Jari Lempiäinen, Janne Hakulinen, Arttu Peuha, Jani Ukkonen ja Arttu Mäkelä.

SM Vaakuna Rallin kilpailunjohtaja Tomi Jääskeläinen oli erittäin tyytyväinen katsellessaan ilmoittautuneiden listaa:

– On hienoa huomata, ettei kisamme vetovoima ole vähentynyt yhden välivuoden jälkeen. Jännitimme viime metreille asti, voidaanko eteläsavolaisilla ralliteillä ajaa kisaa, mutta ilmojen haltija oli meille onneksi suosiollinen ja päätimme ottaa hienoisen riskin. Tämä päätös näemmä miellytti kilpailijoita, ja teemmekin kaikkemme, jotta pystymme tarjoamaan heille mahdollisimman hyvän talvirallin.

Ilmoittautuneiden listaan pääset tästä: https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionEnrollListPlain.aspx?id=9236

Lisätietoja: kilpailunjohtaja Tomi Jääskeläinen, 044 350 7000, tomi.jaaskelainen@mikua.fi

Kuva: AKK/Taneli Niinimäki

 

IHMEIDEN AIKA EI OLE OHI! – VAAKUNA-RALLI AJETAAN SUUNNITELLUSTI HELMIKUUN ALUSSA

24.01.2020

Ilmojen haltija on ollut varsin oikullinen alkuvuodesta, ja talvi on antanut odottaa itseään. Välillä keli ja lämpötila ovat olleet kuin kylmänä kesänä konsanaan ja se jos mikä on aiheuttanut huolta ja murhetta alkuvuoden kisajärjestäjille.

–  Vielä joulun jälkeen maisema Mikkelin seudulla oli perinteisen talvinen ja tienpohjat sopivassa jäässä, mutta parin viime viikon ”helleaalto” muutti tilanteen täysin. Koskaan aiemmin ei kisaorganisaatiossa olla seurattu sääennusteita niin tarkasti ja tiiviisti kuin viime aikoina, kertoo Vaakuna-Rallin kilpailunjohtajana ja Mikkelin UA:n puheenjohtajana toimiva Tomi Jääskeläinen.

Vaikka välillä näytti jo siltä, ettei eteläsavolaisilla ralliteillä nähdä kilpureita helmikuun alussa, eivät Vaakuna-Rallin järjestäjät luovuttaneet.

– Töitä on tehty koko ajan sillä mentaliteetilla, että kisa viedään läpi suunnitellusti. Viimeisin sääennuste näyttäisi suosivan kisaamme kuitenkin kaikesta huolimatta. Nyt voinkin siis ilolla kertoa, että SM Vaakuna-Ralli järjestetään suunnitellusti 7.-8. helmikuuta, Jääskeläinen toteaa hymyssä suin, ja jatkaa:

– Myös Mikkelin Urheiluautoilijoiden hallitus antaa siunauksensa kilpailun suorittamiselle alkuperäisenä ajankohtana.

– Se tuki ja kannustus, jota olemme saaneet paikallisilta, on ollut sydäntä lämmittävää. Reitin varrella kyläyhteisöt, tienhoitokunnat ja maanomistajat ovat olleet valmiita auttamaan kaikilla tavoin. Iso kiitos heille!

SM Vaakuna-Ralli Mikkeli ajetaan 7.-8. helmikuuta.
Ilmoittautuminen kilpailuun päättyy maanantaina 27.1. klo 21.

Jussi Tiippana tarinoi: Tämä on TUOMIOja

23.01.2020

Tai paremminkin, tämä on: TUOMIOja.

Otsikko antaa kyllä hieman oikeaa suuntaa, sillä Tuomioja on äärimmäisen haastava ja vaativa erikoiskoe. Omina passiivisen aktiivisina ralliautoiluvuosina olen ajanut Tuomiojan kolmeen kertaan, mutta suurempia tapahtumia ei kisassa kohdalleni koskaan osunut. Mutta muita tapauksia kyllä riittää.

Vuonna 2001 Mikkelissä ajettiin lähes kulttimaineen saavuttanutta F-Cupia, ja kovana Corolla GT -fanina F-Cup oli ehkä parasta, mitä oli olemassa. Sarjan saapuessa syksyiseen Mikkeliin oli selvää, että niin sanotusti penkalle olisi päästävä. Tuona syksyisenä iltapäivänä minä osuin 12 vuoden iässä ensimmäiseen niin sanottuun runkipaikkaan. Johtuen myöhemmästä urasta ratin takana ulosajot eivät varsinaisesti ole se asia, jota rallista hain. Tai ainakin ratin takana ne eivät ole järin miellyttäviä kokemuksia.  Mutta kyllä tuollainen tapahtumapaikka syöpyi mieliin pysyvästi: auto nurin, ja ennen kuin sen liike on edes pysähtynyt, ensimmäinen nostaja työntää sitä katosta pyörilleen. Kun edellinen Escort vielä kiihdytti suoralla ulosajon jälkeen vauhtia, heilahti jo perässä tuleva Starlet nurin. Katsojat huusivat ja karjuivat ikään kuin jääkiekko-ottelussa. Ja totta kai joukkoon yksi tappelu mahtui, kun Jari seisoo jatkuvasti Juhan edessä ja Juha poistatti Jarin näkökentästään ristivyöheitolla.

Tämä kyseinen kurvi löytyy vastakkaiseen suuntaan ajettuna tämän vuoden Vaakuna-Rallista erikoiskokeelta numero viisi, Tuomioja.

Vuonna 2009 olin armeijan harmaissa Joensuun kupeessa Kontiorannassa, ja viikonloppuvapaani Mikkelissä olivat päättymisillään. Lähdin ajamaan hieman normaalia aikaisemmin kohti varuskuntaa, ja aikomuksenani oli täräyttää Tuomiojan erikoiskoe lävitse tiesilmää harjoittaakseni. Vauhdin hurman takasi luonnollisesti luottoajokkini Mercedes Benz 190 200 D. Legendan mukaan Harri Kirvesniemellä oli ollut tämä samainen ohjus, ja hän kyttäsi sillä ohituspaikkaa 6-tiellä niin pitkään, että se vaikutti pään asentoon hiihtoladullakin.

Niinhän siinä kävi, että Parkkilantielle käännyttäessä jäässä ollut tie pääsi yllättämään ja huomasin itseni ja auton olevan noin pyöränmitan hangessa. Ja jumissa. Ajoin aivan rajoitusten mukaan, joten otti hieman rallimiehen luonnolle todeta olevansa noin kädetön. Pientä painettahan hommaan lisäsi se, että varuskuntaan oli matkaa reilut 220 kilometriä, kello oli yhdeksän ja lomilta piti ilmoittautua puoleen yöhön mennessä. Kun mättää illan pimeydessä paljain käsin lunta autonsa alta, kerkeää miettiä monenlaista. Parinkymmenen minuutin puurtamisen jälkeen sain auton irti, tosin varpaat ja sormet olivat paleltuneet tunnottomiksi. Silloin oli vielä oikea talvi. Lähdin taittamaan matkaa kohti yön selkää, ja tunnelmaa ei nostanut yhtään sormiin palaava tunto, joka tuntui lähinnä äärettömänä kipuna.

Kanttasin varuskunnan parkkipaikalle kymmentä minuuttia vaille puolenyön, ja kirmasin juoksujalkaa metsikön lävitse kohti kasarmia. Vedin matkalla niin sanotusti karseat pannut, jonka seurauksena nyrjäytin kaiken kukkuraksi nilkkani. Jääkäri Tiippana ilmoittautui päivystäjälle kuitenkin kaksi minuuttia ennen puolta yötä, joten suurin taistelu oli voitettu. Tästä viisi päivää myöhemmin linkkasin perjantaina kipeällä nilkallani taas kohti parkkipaikkaa, jossa pystyin toteamaan sen, mitä kaikessa kiireessä saapuessani minulta oli jäänyt huomaamatta: penkkakosketuksen seurauksena takapuskurista puuttui puolet ja vääntynyt etupuskuri oli nirhannut lokasuojasta maalit.

Jostain syystä vielä vuotta myöhemminkin otin Vaakuna-Rallissa tämän Parkkilantien risteyksen hyvin varovasti.

Tuomiojan erikoiskoe (EK 5) ajetaan SM Vaakuna-Rallissa lauantaina 8.2. klo 13.38 alkaen.

Tässä juttusarjassa entinen ralliautoilija Jussi Tiippana muistelee sattumuksiaan ja kokemuksiaan Vaakuna-Rallin tämän vuoden reitissä olevista erikoiskokeista.

Kuva: Risto Syrjälä

 

Ajetaanko vai ei?

19.01.2020

Viime aikojen yksi kuumimmista puheenaiheista on ollut sää. Keli ei ole hellinyt rallinjärjestäjiä, eikä Mikkelin UA:n kisaorganisaatio ole siitä poikkeus. Vielä joulun jälkeen maisema oli perinteisen talvinen ja tienpohjat sopivassa jäässä, mutta parin viime viikon ”helleaalto” on muuttanut tilanteen täysin.

Pakkasta tai ei, Vaakuna-Rallissa ei ole vielä heitetty kirvestä kaivoon. Kisaa pusketaan tällä hetkellä kasaan täysin voimin.

– Tällä hetkellä rallin valmisteluita tehdään kuten aina ennenkin. Ensi sunnuntaina (26.1.) katsotaan vallitsevat ja tulevat sää- ja keliolosuhteet ja niiden perusteella teemme sitten mahdollisesti tarvittavat päätökset, kertoo Vaakuna-Rallin kilpailunjohtajana ja Mikkelin UA:n puheenjohtajana toimiva Tomi Jääskeläinen.

Kuva: Tonigraphs/Toni Ollikainen

Kuusi osakilpailua, neljä mestaruutta – Rallin SM-kausi 2020 käynnistyy

17.01.2020

Ralli SM -sarjassa ajetaan kaudella 2020 kuusi osakilpailua. Sarja alkaa tammikuussa Rovaniemeltä ja mestarit tiedetään syyskuussa Pohjanmaalla.

Kauden 2020 käynnistävä Rovaniemen Arctic Lapland Rally on siirtynyt kalenterissa viikkoa aikaisemmaksi totutusta. Rovaniemen jälkeen talvikausi jatkuu niin ikään totuttua aiemmin ajettavalla Mikkelissä SM Vaakuna-Rallilla, ja talvikauden päättää helmikuun lopulla Joensuun SM Itäralli.

– Rovaniemi on kaikin puolin uniikki tapahtuma. Mikkeli taas tekee toivotun comebackin. Joensuussa kuskit pääsevät ajamaan ehkä maailman hienoimmilla teillä, kuvailee AKK:n rallin lajipäällikkö Henrik Frank Arctic Lapland Rallylle.

Kesäkausi aloitetaan Kouvolassa perinteisellä SM O.K. Auto-rallilla. Sen jälkeen syksyllä ovat vuorossa Oulu ja Seinäjoki.

– Kouvola on perinteinen ja takuuvarmasti hyvä kilpailu. Oulussa nähdään tuulahdus tulevaisuutta, kun järjestäjänä toimii yritys yhteistyössä paikallisten autourheiluseurojen kanssa. Pohjanmaa Ralli on nimeä myöten perinteinen ja Pohjanmaa alueena Keski-Suomen ohella tietynlainen autourheilun keskus Suomessa, Frank sanoo.

Suomenmestaruudet jaossa neljässä luokassa – yhdessä luokassa uudet autot

SM-mitaleista taistellaan neljässä luokassa. SM1-, SM2- ja SM3-luokat ovat pysyneet sääntöjen puolesta ennallaan. SM4-luokka muuttuu V1600-autojen luokaksi. Autot ovat alle 1600-kuutioisia ja käytännössä vakioautoja, joissa on rallin turvavarusteet ja renkaat.

SM3-luokassa kisataan muistakin kuin SM-pisteistä

Flying Finn Future Star -kilpailussa panoksena paikka rallin MM-sarjassa. Ralli SM -kauden päätteeksi valitaan kuljettaja, joka edustaa Flying Finn Future Star -tunnuksia MM-ralleissa vuonna 2021. Kilpailuun voivat osallistua enintään 25-vuotta vuoden 2020 aikana täyttävät ja SM3-luokkaan osallistuvat Ford Fiesta -kuljettajat, jotka käyttävät Pirellin renkaita. Aiemmin tämä kilpailu on tunnettu nimellä Tulevaisuuden Tähti.

Niin ikään Ford Fiesta -kuljettajille tarkoitettua Ford Motorcraft Fiesta Sport Trophy -sarjaa ajetaan SM-sarjan yhteydessä.

Tekstilähteet: Ralli SM -sarjatiedote, Arctic Lapland Rally -rallilehti
Kuva: Ralli SM/Taneli Niinimäki Photography