Jussi Tiippana tarinoi: Hangastenmaa vs. everybody

15.01.2020

Hangastenmaa saa varmuudella hengästymään. Ei Vaakuna-Rallia ilman Hangastenmaata, sillä tämä erikoiskoe kuuluu ehdottomasti Etelä-Savon rallilegendoihin. Ristiinan itäpuolella sijaitsevaa Hangastenmaata on vuosien saatossa ajettu lukuisissa eri muodoissa ajosuuntaa vaihdellen Puumalantien ja Ristiinan välimaastossa. Useimmiten erikoiskokeen runkona on toiminut kovavauhtinen valtiontie, joka paljastaa karusti kuljettajat, joiden lounaslistaan ei ole kuulunut tynnyrillistä kanttinauhaa.

Hangastenmaa ei päästä helpolla, ja sen ovat saaneet todeta paremmakseen niin artikkelin kirjoittaja kuin Formula 1 -maailmanmestari. Vapaassa järjestyksessä, kokeneempana Vaakuna-rallin kävijänä aloitan itsestäni. Olen ajanut tämän pätkän neljästi, tai oikeastaan kolmesti: vuoden 2012 kilpailussa keskeytimme 500 metriä ennen erikoiskokeen lähtöä, ehkäpä Mitsubishimme ei vain halunnut kohdata Hangastenmaata. Ensimmäisen kerran hyökkäsin erikoiskokeen kimppuun vuonna 2009 kesäkelissä. Huolimatta maratoonarin hauiksen paksuisista reisistäni, jalassa oli riittävästi voimaa pumpata jarrupoljin pehmeäksi hieman ennen erikoiskokeen puoliväliä. Lopussa jarrulevyt olivat kieroja kuin tuleva savolainen kartanlukijani.

2013 ei mennyt sen paremmin. Aamun ensimmäiset erikoiskokeet menivät vaisusti. Keräsin kiukkua Hangastenmaalle. Sen harvan kerran kun oikein uskalsi koittaa, niin ei sitten lopulta kestänyt koittaa. Kävimme oikein hauskaa sanailuakin kesken erikoiskokeen kartturin kanssa, vähän kuin uhmataksemme, että eipä tunnu tämä rallihomma missään.

Kohtapa alkoi tuntua.

Kävimme urhoollisesti taistoon kalliota vastaan, kilpenämme Revolutionin kilpavanne ja peitsenämme Lancer Evo 9. Sehän oli sellainen sumputtava nyppyvasen, aika lailla täydestä vauhdista. Jostain olin varmana tietona kuullut, että jos linja on kohdallaan, niin paikka kärsii tulla kevyesti sitomalla. Lopputulos oli, että kilpemme löytyi jo kehutun savolaisen kartturin jalkatilasta ja peitsemme höyrysi palasina tien laidassa. Katsoin myös Googlesta, mitä lähdekritiikki tarkoittaa. Auto hyytyi käytännössä samaan paikkaan, josta tämän vuoden erikoiskoe alkaa.

Hangastenmaa 3 – Jussi 0.

Viimeinen yritys, vuosi 2014. Pahat ennusmerkit olivat ilmassa jo nuotituksessa, mutta hieman yllättävällä tavalla. Eräästä talonpihasta singahti eteemme koira, joka saattoi olla suomenajokoira tai Pomerania, mutta koira kuitenkin. Se koirahan sitten juoksi ja räyhäsi nuottiautomme edessä noin kilometrin, sitkeästi kuten Jari Porttila aikanaan Mika Häkkisen perässä Brasiliassa. Ei sivulle, ei taakse, vaan siinä se piti paikkansa auton edessä. Nuotittaminen oli hieman hankalaa, kun oikealla puolella haukkui kartanlukija Arpiainen ja edessä koira.

Itse kisassa pääsimme noin erikoiskokeen puoleen väliin, kunnes erään hyppyrin alastulossa automme rattiakseli niin sanotusti levisi käsiin. Tie jatkoi vasemmalle, me menimme oikealle. Jos joku pohtii, että säikäyttikö, niin kyllä säikäytti. Tien vieressä ollut kiviantura muuttui silmissäni omaksi hautakivekseni. Tilanteesta selvisimme säikähdyksellä penkkoja myöten. Ajelimme sitten lopun erikoiskokeen hätävilkut päällä, varovasti tunnustellen, että akseli pysyy edes kevyesti pooreillaan. Lopulta olimme pätkän maalissa niskat jumissa tiirailtua olkiemme ylitse, ettemme jäisi takaa tulleen Ari Vihavaisen jalkoihin.

Ei tullut minusta kuningasta Hangastemaan valtakuntaan.

Niin ja se Formulakuski? Kimi Räikkönen kaatoi Fiat Grande Puntonsa noin 800 metriä tämän vuoden erikoiskokeen lähdöstä olevassa vasen + oikea -yhdistelmässä. On täällä siis onneksi sortunut joku hieman minua parempikin.

Hangastenmaan erikoiskoe (EK 7) ajetaan SM Vaakuna-Rallissa lauantaina 8.2. klo 16.16 alkaen.

Tässä juttusarjassa entinen ralliautoilija Jussi Tiippana muistelee sattumuksiaan ja kokemuksiaan Vaakuna-Rallin tämän vuoden reitissä olevista erikoiskokeista.

Kuva: Pro Fotoklubi