Jussi Tiippana tarinoi: Hangastenmaa vs. everybody

15.01.2020

Hangastenmaa saa varmuudella hengästymään. Ei Vaakuna-Rallia ilman Hangastenmaata, sillä tämä erikoiskoe kuuluu ehdottomasti Etelä-Savon rallilegendoihin. Ristiinan itäpuolella sijaitsevaa Hangastenmaata on vuosien saatossa ajettu lukuisissa eri muodoissa ajosuuntaa vaihdellen Puumalantien ja Ristiinan välimaastossa. Useimmiten erikoiskokeen runkona on toiminut kovavauhtinen valtiontie, joka paljastaa karusti kuljettajat, joiden lounaslistaan ei ole kuulunut tynnyrillistä kanttinauhaa.

Hangastenmaa ei päästä helpolla, ja sen ovat saaneet todeta paremmakseen niin artikkelin kirjoittaja kuin Formula 1 -maailmanmestari. Vapaassa järjestyksessä, kokeneempana Vaakuna-rallin kävijänä aloitan itsestäni. Olen ajanut tämän pätkän neljästi, tai oikeastaan kolmesti: vuoden 2012 kilpailussa keskeytimme 500 metriä ennen erikoiskokeen lähtöä, ehkäpä Mitsubishimme ei vain halunnut kohdata Hangastenmaata. Ensimmäisen kerran hyökkäsin erikoiskokeen kimppuun vuonna 2009 kesäkelissä. Huolimatta maratoonarin hauiksen paksuisista reisistäni, jalassa oli riittävästi voimaa pumpata jarrupoljin pehmeäksi hieman ennen erikoiskokeen puoliväliä. Lopussa jarrulevyt olivat kieroja kuin tuleva savolainen kartanlukijani.

2013 ei mennyt sen paremmin. Aamun ensimmäiset erikoiskokeet menivät vaisusti. Keräsin kiukkua Hangastenmaalle. Sen harvan kerran kun oikein uskalsi koittaa, niin ei sitten lopulta kestänyt koittaa. Kävimme oikein hauskaa sanailuakin kesken erikoiskokeen kartturin kanssa, vähän kuin uhmataksemme, että eipä tunnu tämä rallihomma missään.

Kohtapa alkoi tuntua.

Kävimme urhoollisesti taistoon kalliota vastaan, kilpenämme Revolutionin kilpavanne ja peitsenämme Lancer Evo 9. Sehän oli sellainen sumputtava nyppyvasen, aika lailla täydestä vauhdista. Jostain olin varmana tietona kuullut, että jos linja on kohdallaan, niin paikka kärsii tulla kevyesti sitomalla. Lopputulos oli, että kilpemme löytyi jo kehutun savolaisen kartturin jalkatilasta ja peitsemme höyrysi palasina tien laidassa. Katsoin myös Googlesta, mitä lähdekritiikki tarkoittaa. Auto hyytyi käytännössä samaan paikkaan, josta tämän vuoden erikoiskoe alkaa.

Hangastenmaa 3 – Jussi 0.

Viimeinen yritys, vuosi 2014. Pahat ennusmerkit olivat ilmassa jo nuotituksessa, mutta hieman yllättävällä tavalla. Eräästä talonpihasta singahti eteemme koira, joka saattoi olla suomenajokoira tai Pomerania, mutta koira kuitenkin. Se koirahan sitten juoksi ja räyhäsi nuottiautomme edessä noin kilometrin, sitkeästi kuten Jari Porttila aikanaan Mika Häkkisen perässä Brasiliassa. Ei sivulle, ei taakse, vaan siinä se piti paikkansa auton edessä. Nuotittaminen oli hieman hankalaa, kun oikealla puolella haukkui kartanlukija Arpiainen ja edessä koira.

Itse kisassa pääsimme noin erikoiskokeen puoleen väliin, kunnes erään hyppyrin alastulossa automme rattiakseli niin sanotusti levisi käsiin. Tie jatkoi vasemmalle, me menimme oikealle. Jos joku pohtii, että säikäyttikö, niin kyllä säikäytti. Tien vieressä ollut kiviantura muuttui silmissäni omaksi hautakivekseni. Tilanteesta selvisimme säikähdyksellä penkkoja myöten. Ajelimme sitten lopun erikoiskokeen hätävilkut päällä, varovasti tunnustellen, että akseli pysyy edes kevyesti pooreillaan. Lopulta olimme pätkän maalissa niskat jumissa tiirailtua olkiemme ylitse, ettemme jäisi takaa tulleen Ari Vihavaisen jalkoihin.

Ei tullut minusta kuningasta Hangastemaan valtakuntaan.

Niin ja se Formulakuski? Kimi Räikkönen kaatoi Fiat Grande Puntonsa noin 800 metriä tämän vuoden erikoiskokeen lähdöstä olevassa vasen + oikea -yhdistelmässä. On täällä siis onneksi sortunut joku hieman minua parempikin.

Hangastenmaan erikoiskoe (EK 7) ajetaan SM Vaakuna-Rallissa lauantaina 8.2. klo 16.16 alkaen.

Tässä juttusarjassa entinen ralliautoilija Jussi Tiippana muistelee sattumuksiaan ja kokemuksiaan Vaakuna-Rallin tämän vuoden reitissä olevista erikoiskokeista.

Kuva: Pro Fotoklubi

 

Raviradan oheisohjelma on täynnä huimaa vauhtia ja henkeäsalpaavia temppuja

11.01.2020

Vaakuna-Ralli tarjoaa katsojilleen jälleen huikean shown Raviradan yleisöerikoiskokeella kilpailun avauspäivänä perjantaina 7. helmikuuta.

Ennen kisan avaavaa, parilähtönä ajettavaa yleisöerikoiskoetta yleisöä hemmotellaan vauhdikkaalla ja näyttävällä ohjeisohjelmalla. Tarjolla on niin crosskart-autojen kuin legendaaristen B -ryhmän Audi Quattro S1 650hv -menopelien näytösajot.

FMX-taiturit Sebastian Westberg ja Niko Säkkinen lupaavat tuoda Raviradalle ennennäkemättömän FMX-show’n, ja mukana tällä kertaa on myös ruotsalainen Jonas Hedberg, joka tulee tekemään uskomattoman takaperinvoltin Polaris RZR:llä. Tätä temppua ei Suomessa ole koskaan aiemmin nähty eikä tehty!

Ilotulituksessakin laitetaan jälleen entistä paremmaksi, joten Raviskalle kannattaa tulla jo hyvissä ajoin! Liput kannattaa hankkia ennakkoon täältä

 

Legendaarinen B-ryhmän Audi nähdään myös Raviradalla.

 

SM Vaakuna-Rallin reitti ja aikataulu on julkaistu

07.01.2020

Rallin SM-sarjan kauden 2020 toinen osakilpailu, SM Vaakuna-Ralli ajetaan helmikuun alussa, 7.-8. helmikuuta. Kilpailussa ajetaan yhdeksän erikoiskoetta Mikkelin ja Hirvensalmen alueella. Rallireitti on yhteispituudeltaan noin 300 kilometriä, joista erikoiskokeita hieman yli 110.

– Reitissä ei ole tänä vuonna yhtään kahteen kertaan ajettavaa pätkää ja kokonaisuudessaan se on kokenut muodonmuutoksen parin vuoden takaisesta. Mukana on peräti kolme erikoiskoetta, joita ei tässä muodossa ole aiemmin Vaakuna-Rallissa ajettu, kertoo rallireitin pääarkkitehtina tänäkin vuonna toiminut Jari Jakonen.

Kaksipäiväinen SM Vaakuna-Ralli starttaa jo perinteiseen tyyliin perjantaina Mikkelin Raviradalla ajettavalla yleisöerikoiskokeella.

– Mikkelin Ravirata on läpikäynyt valtavat muutostyöt ja meidän kisa on yksi ensimmäisistä tapahtumista uudistuksen jälkeen. Vaikka yleisöerikoiskoe on avannut reitin jo vuosien ajan, ei kilpailijoiden kannata kuitenkaan luottaa vanhoihin nuotteihin. Tänä vuonna ajosuunta on muuttunut, joten kyseessä on ”uusvanha” avaus Vaakuna-Rallille. Ennen kilvanajoa nähdään jälleen jälleen henkeäsalpaavaa ohjeisohjelmaa ja ilotulitus, kertovat raviradan puuhamiehet Jari Outinen ja Timo Viskari.

Lauantaina kilpailijoita odottaa 8 erikoiskoetta lumisessa eteläsavolaisessa metsämaisemassa. Kaikki erikoiskokeet ovat 25 km säteellä huoltoparkkina toimivasta Mikkelin Kampuksesta.

– Lauantain kilpailureitti ja -aikataulu on tehty entistä katsojaystävällisemmäksi kisapäivän rytmitystä muuttamalla. Näin rallifanit ehtivät päivän aikana käydä useammalla pätkällä, kertoo Jakonen.

Lauantain erikoiskokeista Jakonen hehkuttaa erityisesti lauantaiaamuna ajettavaa perinteikästä Saksan erikoiskoetta sekä kilpailun päättävää, todella haastavaa Kuppilavuorta.

– Saksan legendaarista maalimutkaa ei ole ajettu kymmeneen vuoteen. Nyt tuo tapahtumarikas paikka on jälleen reitissä mukana.

SM Vaakuna-Rallissa ajetaan isoa kovaa valtiontietä vain noin 17 km, muu kilvanajo tapahtuu pienemmillä yksityisteillä.

– Kun kahteen kertaan ajettavia ei ole mukana, olemme vieneet reittiä pienemmille teille, jotta kilpailijoiden keskinopeudet eivät nouse liian suuriksi. Iso kiitos tiehoitokunnille ja yksityisteiden omistajille hyvästä yhteistyöstä jo tähän mennessä, kiittelee Jakonen.

Vaikka keli- ja lumitilanne on puhuttanut tänä talvena paljon, ei Jakonen myönnä valvoneensa öitä sen takia.

– Tällä hetkellä tiestö on hyvässä kunnossa. Teiden pohjat ovat jäässä, ja kun vielä tulee pakkasia ja lunta sataa siihen päälle, pohja kestää varmasti. Kilpailun ajankohtaan nähden lumitilanne näyttää hyvältä. Reittitiimi toivoisi lunta kuitenkin vielä noin puolisen metriä lisää, jotta saataisiin kunnon penkat mihin nojailla!

Kilpailun reittikartta
https://drive.google.com/open?id=1i4qrXaSgO-23e-VMJwhz7lprWLqjJL7D&usp=sharing

Kilpailun aikataulu

Perjantai 7.2.2020

19:30 EK 1 Ravirata 1,50 km, sulkuaika 7:00 – 23:00

Lauantai 8.2.2020

10:00 Lähtö Mikkelin tori

11:03 EK 2 Saksa 11,66 km, sulkuaika 9:30 – 15:30

11:28 EK 3 Ylätjoki 14,99 km, sulkuaika 9:45 – 15:45

11:58 Huolto 30 min

13:12 EK 4 Hännilä 14,66 km, sulkuaika 11:30 – 17:30

13:38 EK 5 Tuomioja 12,17 km, sulkuaika 12:00 – 18:00

14:33 Huolto 30 min

15:49 EK 6 Löytö 14,99 km, sulkuaika 14:15 – 20:15

16:16 EK 7 Hangastenmaa 14,99 km, sulkuaika 14:30 – 20:30

16:39 Huolto 30 min

17:44 EK 8 Vatila 14,99 km, sulkuaika 16:00 – 22:00

18:10 EK 9 Kuppilavuori 11,76 km, sulkuaika 16:30 – 22:00

18:50 Maali Mikkelin tori

(Muutokset mahdollisia. Mahdollisista muutoksista kerrotaan SM Vaakuna-Rallin kanavissa.)

Mikkeli käynnistää Rallin Suomen Juniorimestaruuskauden 2020

02.01.2020

Tänä vuonna Vaakuna-Rallissa kisataan peräti kahden sarjan SM-pisteistä. Ralli SM -sarjan lisäksi reitillä nähdään myös Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan (RSJM) kilpureita.

Rallin Suomen Juniorimestaruussarjalla on pitkät perinteet, sitä on ajettu vuodesta 1969 saakka. Mestaruuden nimiinsä kirjanneiden listalla on monta tuttua nimeä, kuten Markku Alén, Marcus Grönholm, Juha Salo ja Teemu Asunmaa. Viime vuonna nimensä voittajien listaan kaiverrutti Jyri Räsänen.

Rallin Suomen Juniorimestaruussarja tarjoaa mahdollisuuden kilpailla mestaruudesta kaikille AKK:n myöntämän junioriluokan kilpailijalisenssin omaaville kilpailijoille. Sarjassa kilpaillaan useassa eri luokassa, joista palkitaan yksi Rallin Suomen Juniorimestari. Näin ollen tittelistä pystyy kilpailemaan mahdollisimman monipuolisella kilpailukalustolla, antamatta kuitenkaan kalustollista tasoitusta kilpakumppaneihin nähden.

Kaudella 2020 RSJM-osakilpailut ajetaan Ralli SM -sarjan yhteydessä. Kilpailukausi starttaa Vaakuna-Rallista. RSJM-kilpailut ovat ns. ”pimeitä” ralleja, eli ennakkotututustumista eli nuotitusta nämä sorateiden tulevat sankarit eivät suorita.

Lisätietoa löytyy sarjan kotisivuilta.

Kuva: Taneli Niinimäki

Säännöt on julkaistu ja ilmoittautuminen avattu

21.12.2019

SM Vaakuna-Rallin 2020 säännöt on julkaistu KITI-järjestelmässä, ja samassa paikassa on avattu kilpailun ilmoittautuminen. Ilmoittautumisaika päättyy maanantaina 27. tammikuuta klo 21. Itse kilpailu käydään 7.-8. helmikuuta, eli hieman totuttua aiemmin.

– Siirron takana on useampiakin syitä. Olemme ajankohdalla halunneet karsia päällekkäisyksiä niin Mikkelissä järjestettävien tapahtumien osalta kuin myös rallin MM-kalenterin osalta, kertoo kilpailunjohtaja Tomi Jääskeläinen.

SM Vaakuna-Ralli Mikkeli on kauden toinen SM-osakilpailu. Se myös avaa Rallin Suomen Juniorimestaruussarjan tälle kaudelle. Kilpailuaikataulu on seuraava: perjantaina ajetaan suosittu yleisöerikoiskoe Mikkelin Raviradalla ja lauantaina kilpailijoita odottaa 8 erikoiskoetta lumisessa eteläsavolaisessa metsämaisemassa. Yhteensä kilpailureitissä on noin 300 kilometriä, joista erikoiskokeita noin 115. Kilpailun reitti julkaistaan 7.1.2020.

Kuva: Ralli SM /Toni Ollikainen

Ralli SM jatkaa Ylen kanavilla 2020

11.12.2019

Ralli SM -sarja jatkaa Ylen ohjelmistossa myös kaudella 2020.

Jokaisesta SM-rallista tullaan lähettämään 30 minuutin mittainen jälkilähetys. Tarkempia tietoja esim. lähetysajoista tulossa myöhemmin. Tämä on mahtava juttu koko sarjalle sekä kaikille osakilpailuille!

Teksti: Ralli SM -sarjan tiedote
Kuva: Chilipictures/Tomi Hänninen

Ilmoita rallilehdessä!

02.12.2019

SM Vaakuna-Rallin Rallilehti sisältää kaiken mitä rallifanin tulee tietää kisasta: reitti- ja aikataulutiedot, erikoiskoe-esittelyt, ilmoittautuneiden listan sekä paljon mielenkiintoista taustatietoa.

Rallilehti ilmestyy ralliviikolla, tiistaina 4.2., Länsi-Savo -lehden yhteydessä. Lehti jaetaan normaalin jakelun lisäksi Mikkelin markkina-alueen varhaisjakelualueille, yhteensä yli 35 000 kpl (Mikkelin, Kangasniemen, Mäntyharjun, Ristiinan, Anttolan, Puumalan, Juvan, Hirvensalmen ja Haukivuoren varhaisjakelualueet). Rallilehti ilmestyy myös verkossa.

Ota ralliväki haltuun ja varaa ilmoitustilasi nyt! Rallilehden mediakortin voit ladata TÄÄLTÄ (PDF).

Kipin kapin lippuostoksille – Vaakuna-Rallin Pilettipuoti on auki!

01.11.2019

Muista isää isänpäivänä, kaveria synttärinä, työporukkaa jouluna – tai ihan muuten vaan!

SM Vaakuna-Rallin lipunmyynti on avattu marraskuun alussa. Lippuja löytyy yksittäisistä erikoiskoelipuista koko viikonlopun kattavaan passiin. Katso lippuvalikoima tämän sivuston LIPUT-sivulta ja klikkaa itsesi ostoksille!

SM Vaakuna-Rallin lippukaupan ylläpitää Liveto.

 

VIP-paketit nyt myynnissä!

15.10.2019

Tarjoa ainutlaatuinen rallielämys perheellesi, työporukallesi, asiakkaillesi tai ystävillesi joko perjantaina raviradan yleisöerikoiskokella tai lauantaina perinteisemmässä ralliympäristössä maastoerikoiskokeella.

Vaakuna-Rallin perjantain VIP-tilaisuus järjestetään tuttuun tapaan kisan avaavan, parilähtönä ajettavan yleisöerikoiskokeen yhteydessä Mikkelin Raviradalla. Tule katsomaan aitiopaikalta huikeaa oheisohjelmaa sekä vauhdikkaita ajosuorituksia ja kaksinkamppailuita.

Lauantaina VIP-tilaisuus vie meidät idylliseen lumiseen rallimaastoon. Lisäksi tutustutaan huoltoparkkiin Kasarmin Kampuksella ja seurataan ralligladiaattoreiden maaliintuloa torilla.

Lue lisää sivuston VIP-osiosta ja varaa omasi ennen kuin ne myydään loppuun!

 

SM Vaakuna-Ralli tuo nykyiset ja tulevat rallitähdet helmikuussa Mikkeliin

08.10.2019

Mikkeli palaa rallin SM-kalenteriin kaudella 2020. Kauden toisessa osakilpailussa ajetaan peräti kahden SM-sarjan pisteistä.

SM Vaakuna-Ralli tekee paluun rallin SM-kalenteriin yhden välivuoden jälkeen. Edellisen kerran SM-pisteistä ajettiin Mikkelissä ja lähiseuduilla helmikuussa 2018.

– Välivuosi teki hyvää koko järjestelyporukalle. Ydinporukka on pieni ja välillä tekee hyvää levätä ja kokeilla jotain muuta. Laakereilla emme ole kuitenkaan lepäilleet, vaan alkuvuodesta teimme rallisprint-kilpailun sekä parin kymmenen vuoden tauon jälkeen myös jokkiskisan, kertoo kilpailunjohtaja Tomi Jääskeläinen, joka toimii myös kisan järjestelyistä vastaavan Mikkelin Urheiluautoilijoiden puheenjohtajana.

Helmikuussa 2020 ajetaan jo tuttuun tapaan kaksipäiväinen kilpailu, ajankohta on siirtynyt hieman totuttua aiemmaksi, 7.-8. helmikuuta.

– Siirron takana on useampiakin syitä. Olemme ajankohdalla halunneet karsia päällekkäisyksiä niin Mikkelissä järjestettävien tapahtumien osalta kuin myös rallin MM-kalenterin osalta. Toki ajankohtaan vaikuttaa myös talvilomien ajankohta, sillä osa ralliliikenteestämme kohdistuu 5-tielle, jolla hiihtolomien aikaan riittää muutakin liikennettä. Nyt lomat ajoittuvat rallimme jälkeisille viikoille, kertoo Jääskeläinen.

SM Vaakuna-Rallin kilpailuaikataulu noudattaa tuttua ja hyväksi havaittua kaavaa: perjantaina kilpailuviikonlopun avaa Mikkelin Raviradalla ajettava yleisöerikoiskoe henkeä salpaavine ohjeisohjelmineen ja ilotulituksineen.

Lauantaina kilpailijoita odottaa 8 erikoiskoetta lumisessa eteläsavolaisessa metsämaisemassa. Yhteensä kilpailureitissä on noin 300 kilometriä, joista erikoiskokeita vähän päälle 110 km. Rallin SM-sarjaan ilmoittautuneiden kuljettajien lisäksi reitillä nähdään myös Rallin Juniorimestaruussarjan kuljettajia kisaamassa omista sarjapisteistään. Katsojille ralliherkkua on siis tarjolla yllin kyllin.

– Reitissä ei ole tänä vuonna yhtään kahteen kertaan ajettavaa pätkää ja reitti kokonaisuudessaan on kokenut muodonmuutoksen parin vuoden takaisesta. Lauantain kilpailureitti ja -aikataulu on tehty entistä katsojaystävällisemmäksi kisapäivän rytmitystä muuttamalla. Näin rallifanit ehtivät päivän aikana käydä useammalla pätkällä, paljastaa reittijohtaja Jari Jakonen.

SM Vaakuna-Rallin järjestämisvastuu on Mikkelin Urheiluautoilijoilla. Erikoiskokeiden ja huoltoparkin järjestämiseen osallistuu seuroja ja yhteisöjä niin Mikkelistä kuin lähikunnistakin.

Ralli SM –sarjan kauden 2020 toinen osakilpailu, SM Vaakuna-Ralli Mikkeli, järjestetään 7.-8.2.2020 Mikkelissä ja sen ympäristössä. Kilpailun säännöt julkaistaan ja ilmoittautuminen avataan joulukuun puolessa välissä ja reitti julkaistaan tammikuun alussa.

#VaakunaRalli
www.facebook.com/vaakunaralli

Kuva: Tomi Hänninen